روش های طلايی برای تقويت حافظه چاپ پست الكترونيكي
توانایی و مهارتهای فردی - مهارت های ذهنی
نوشته شده توسط محمد علی حسین زاده یزدی   
پنجشنبه ، 26 مهر 1386 ، 00:26

هر فردی ممکن است بسياری از مطالبی را که فرا گرفته است، فراموش کند، هر چند که مغز انسان همچون کامپيوتری پيشرفته می تواند همه چيز را ثبت و ضبط کند. به هر حال هنگامی که سعی نکنيم اطلاعات دريافتی را به ياد آوريم با مشکل حافظه مواجه خواهيم شد و در نهايت به تدريج آن را از دست خواهيم داد. مغز هم مانند اعضای ديگر بدن به تمرينات روانی، جسمی و مواد غذايی نيازمند است، اگر مايل هستيد که هرگز حافظه خود را از دست ندهيد به نکات زير توجه کنيد.

تمرينات ذهنی انجام دهيد. بررسی ها نشان داده است که محرک های مفيد ذهنی و فکری باعث سلامت مغز و تقويت حافظه می شوند. به طور طبيعی و با افزايش سن، تغييراتی در حافظه ايجاد می شود ولی با به کارگيری اين محرک ها از ميزان ضعف آن کاسته می شود. يکی از روانشناسان کالج لندن به نام "جک بريسی " معتقد است که انجام بازی های فکری، حل جدول و نيز افزايش علاقه فرهنگی و اجتماعی باعث افزايش عملکرد مغز می شود.

استفاده از مواد معدنی :آزمايش های انجام شده در دانشکده کينگز لند و دانشگاه روچستر نيويورک بيانگر آن است که نبود آهن در بدن نقش تعيين کننده ای در ميزان و عملکرد شناختی انسان ايفا می کند، با کمبود اين ماده در بدن مقداری هموگلوبين خون کاهش يافته و در نتيجه اکسيژن کافی به مغز نمی رسد. ضمن آنکه آهن در انتقال اطلاعات به مغز نيز بسيار موثر است. همچنين کمبود " روی " که در گوشت قرمز و بادام زمينی به وفور يافت  می شود، در تضعيف حافظه نقش اساسی دارد. نوشيدن قهوه به دليل وجود کافئين در آن باعث بهبود عملکرد مغز می شود زيرا کافئين باعث تحريک بسياری از قسمت های مغز مثل هوشياری، آگاهی ، تمرکز و خلق و خو می شود. محققان دانشگاه آريزونا دريافتند افراد مسنی که بطور منظم روزانه نصف ليوان قهوه استفاده کرده اند در هنگام آزمايش حافظه نسبت به افرادی که قهوه بدون کافئين نوشيده اند قابليت بيشتری از خود نشان داده اند. البته نوشيدن بيش از حد قهوه نيز عوارض جانبی مانند لرزش، اضطراب و عدم تمرکز را به همراه دارد.

مصرف ماهی :اصلی ترين ترکيب تشکيل دهنده پوسته سلولهای مغزی، اسيد امگا 3 است که در ماهی يافت می شود. مصرف زياد امگا 3 نه تنها باعث افزايش قدرت يادگيری و حافظه می شود بلکه در تعادل خلق و خو نيز تاثير زيادی دارد. در ضمن به دليل آنکه برای رشد جنين مناسب است. خانم های باردار بايد زياد از آن استفاده کنند. همچنين ساردين که سرشار از ماده "کولين " است در تقويت حافظه بسيار موثر است و به وفور در ماهی يافت می شود. بنابراين حداقل هفته ای 3 وعد ماهی مصرف کنيد.

استفاده از سويا :بررسی هايی که دکتر " ساندرافايل " رئيس بيمارستان گای لندن انجام داده است نشان می دهد که مصرف " ايزوفلاون " موجود در مواد غذايی سرشار از سويا بعنوان گيرنده های استروژن در مغز به ويژه گيرنده های موجود در هيپوکامپ ( مهمترين ) بخش مغز که مربوط به حافظه است). فعاليت می کند و در نتيجه ارتباط های عصبی جديدی در مغز تشکيل ميشود. بسياری از آزمايش های پزشکی بيانگر آن است که افرادی که به مقدار زياد سويا مصرف می کنند در حافظه گفتاری، غيرگفتاری و انعطاف ذهنی خود شاهد بهبود شايانی بودند.

انجام ورزش های روزانه :محققان دانشگاه دوک واستادان دانشکده پزشکی کارولينای شمالی پس از بررسی های انجام شده همگی معتقدند که انجام ده دقيقه ورزش در روز بطور چشمگيری باعث تقويت مغز می شود.

در ضمن هر نوع تحرک بدنی باعث افزايش توانايی های قلب در ارسال خون به اعضای بدن می شود و بخش جلوی مغز را که به برنامه ريزی، انضباط و توانايی انجام وظايف فکری مربوط است، به شدت فعال ميکند.

جويدن آدامس :دانشمندان در بررسی های انجام شده به اين نتيجه رسيدند که فعاليت هيپوکامپ ( مهمترين ناحيه مربوط به حافظه در مغز ) با جويدن افزايش می يابد و حتی گيرنده های انسولين در مغز هم با اين کار تحريک ميشوند. زيرا جويدن باعث کاهش انسولين می شود و در ضمن بدن نياز به غذا پيدا می کند. هر چند که دکتر " آندرسکولز " معتقد است که ساده ترين دليل اين است که با جويدن ضربات قلب بيشتر و در نتيجه اکسيژن بيشتری به مغز رسيده و توانايی مغز را افزايش می دهد.

منبع:  مجله خانواده پیشخوان

نظر بازدید کنندگان

avatar مهیار
0
 
 
بسیار مطلب جالبی بود برای شما آرزوی موفقیت می کنم.
شنبه 24 مرداد 1388, 07:08
پاسخ به این نظر
نام *
وب سایت
کد   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
ارسال پیام
لغو
نام *
وب سایت
کد   
ارسال پیام
 

English Arabic Chinese (Simplified) French German Italian Japanese Korean Russian Turkish
تعداد مطالب : 196